Maricela Cobuz
  • Deputat PSD de Suceava, Circumscripția electorală nr.35

Astăzi, pe 30 ianuarie, în mai multe ţări din lumii, este sărbătorită Ziua Internaţională a Nonviolenţei în Şcoli, fondată în anul 1964 ca o iniţiativă mondială, neguvernamentală, independentă, liberă şi voluntară a educaţiei pentru nonviolenţă şi pace. Scopul acestei zile este promovarea ideii de educare a copiilor în armonie, solidaritate şi respect.

Violenţa şcolară este doar una dintre manifestările violenţei cotidiene. Dezbaterile privind relaţia între conceptul de „drept la siguranţă” şi mediul şcolar au căpătat în Europa o dezvoltare continuă şi constantă, cu diferenţe de la ţară la ţară, devenind oficial o problemă politică.

Conform studiului UNICEF realizat în anul 2006, violenţa în şcoală reprezintă orice formă de manifestare a unor comportamente precum: exprimare inadecvată sau jignitoare, bruscare, împingere, lovire, rănire, comportamentul şcolar neadecvat.

Datele statistice UNICEF arată că aproximativ 17% din copiii din 58 de ţări sunt supuşi unor forme severe de pedeapsă fizică. La nivel mondial, trei din zece adulţi consideră că este nevoie de pedepse fizice pentru educarea copiilor.

În ceea ce privește bullyingul, mai mult de 1 din 3 elevi cu vârste între 13 şi 15 ani, la nivel mondial, sunt brutalizaţi cu regularitate în şcoală. Aproape o treime din elevii cu vârste între 11 şi 15 ani din Europa şi America de Nord afirmă că au brutalizat alţi copii.

Un alt studiu realizat în România arată că 1 din 4 copii este umilit în mod repetat în școli, 1 din 6 copii este bătut, 1 din 5 copii umilește în mod repetat un alt copil la școală, 3 din 10 copii sunt excluși din grupul de colegi, iar 7 din 10 copii sunt martorii unei situații de bullying în mediul școlar.

Parlamentul României a adoptat o lege prin care se înființează compartimente de consiliere parentală pentru elevii care au acte de violență psihologică în vederea beneficierii de evaluare și asistență psihologică de specialitate. Astfel, Legea care are ca scop modificarea și completarea Legii Educației Naționale, vine în combaterea comportamentelor care constau în violența psihologică (bullying) și ajută la schimbarea vieții copiilor și tinerilor din România, oferind protecția de care au nevoie pentru o dezvoltare armonioasă în mediul școlar.

Toate formele de agresiuni întâlnite în şcoli – de la îmbrânceli şi jigniri, până la vulgarităţi, intimidări fizice şi verbale – trebuie să dispară iar relaţiile interumane elev-coleg, elev-profesor, elev-părinte trebuie dezvoltate pe o bază de armonie şi toleranţă, în care puterea de convingere a cuvântului şi nu a violenţei trebuie să primeze.

Print Friendly, PDF & Email